Rasulullah Sukakan Wangian

Menggunakan minyak wangi dalam islam sangat dianjurkan. Sebab, ia sebahagian dari usaha menjaga kebersihan dan keindahan. Allah pun sangat suka dengan hal-hal yang berbau harum. Alllah berfirman, "Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertaubat dan menyukai orang-orang yang menyucikan diri.” (QS. 2:22)




Ayat ini secara tidak langsung menyuruh kita untuk sentiasa mengekalkan kebersihan diri seperti bau badan daripada peluh, pakaian, dan sebagainya. Minyak wangi adalah salah satu cara yang paling berkesan untuk kekal wangi dan bersih.

Rasulullah juga pernah bersabda, “Aku diberi kesenangan di dunia ini, iaitu wanita yang halal, harum-haruman, dan kesejukkan mata dalam sembahyang.” (HR. An-Nasa’i)

Baginda sendiri menganggap harum-haruman (minyak wangi) sebagai sesuatu yang menyenagkan, apalagi kita. Oleh sebab itu, hendaklah kita sentiasa mengharumkan diri dengana aroma minyak wangi dan jangan menolak apabila orang lain memberikan kita minyak wangi. “Siapa yang memberi harum-haruman hendaknya jangan menolak, kerana sesungguhnya ia adalah ringan bebannya dan harum baunya,” sabda Nabi seperti yang diriwayatkan oleh Ahmad bin Hanbal, Abu Daud dan an-Nasa’i.

Pada zaman Rasulullah sehingga masa kini, jenis minyak wangi yang paling harum baunya adalah minyak kasturi. Keterangan ini terdapat pada hampir semua hadis, kecuali Al-Bukhari dan Ibnu Majah. 


Haruman Kasturi Aura Rizqin

Namun kita sebagai umat Rasulullah hendaklah mengetahui bahawa Baginda mempunyai tubuh yang bau wangi dan segar yang semula jadi. Wangian ini melebihi wangian yang wujud di dunia ini. Anas r.a menceritakan, “Aku tidak pernah menghidu wangian anbar, kasturi dan apa jua wangian yang lebih wangi dari bau Rasulullah s.a.w.” (Hadis sahih Bukhari Muslim)

Walaupun begitu baginda tetap memakai minyak wangi yang dipanggil sukkah (Hr Abu Daud – sanad hasan).

No comments:

♥ COPYRIGHT @ RIZQIN 2015. By Nabila ♥